هر آن‌چه از حساسیت به نوار بهداشتی و درمان خانگی آن باید بدانید!

حساسیت به نوار بهداشتی

تا به‌حال به دلیل استفاده از نوار بهداشتی، دچار حساسیت پوستی شده‌اید؟! افراد زیادی هستند که با استفاده از محصولات بهداشتی زنان، دچار جوش، تورم و التهاب و یا خارش می‌شوند که نشانه‌های حساسیت پوستی هستند. دلیل این حساسیت، می‌تواند ترکیباتی باشد که در ساخت پدهای بهداشتی از آن استفاده شده‌است یا رطوبت و گرما، باعث التهاب و تجمع باکتری‌ها شده باشد. در این مطلب از وبلاگ سافتکس می‌خواهیم درباره عوامل ایجاد و همچنین روش درمان خانگی حساسیت به نوار بهداشتی توضیح دهیم.

دلایل ایجاد حساسیت به نوار بهداشتی و جوش زدن چیست؟

بیشترین علت ایجاد حساسیت ناشی از نوار بهداشتی، حساسیت پوستی به مواد و ترکیباتی است که در پد بهداشتی وجود دارد. به حالتی که با تماس پوستی به موادی که به آن‌ها آلرژی دارید، جوش و بثورات پوستی ایجاد می‌شود، درماتیت پوستی می‌گویند.

نشانه حساسیت به نوار بهداشتی شامل قرمزی، جوش زدن و خارش پوست، احساس درد هنگام ادرار کردن و یا مقاربت است.

همان‌طور که در مطلب انواع نوار بهداشتی، توضیح دادیم؛ برخی از انواع نواربهداشتی، می‌تواند در اثر استفاده طولانی‌مدت، ایجاد حساسیت کند که یکی از این انواع، نوار بهداشتی معطر است. البته تنها این پدهای بهداشتی نیستند که ایجاد حساسیت می‌کنند؛ بلکه می‌تواند شرایط دیگری نیز در ایجاد بثورات پوستی موثر باشد.

از آن‌جایی‌که پدهای بهداشتی از چند لایه تشکیل شده‌اند، هرکدام از این لایه‌ها می‌تواند دلیل حساسیت به نوار بهداشتی و جوش زدن باشد. این لایه‌ها را در ادامه توضیح داده‌ایم.

لایه زیرین نوار بهداشتی

حساسیت به نوار بهداشتی

لایه زیرین نوار بهداشتی، اغلب از ترکیباتی ساخته‌ شده‌است که به آن‌ها پلی اولفین می‌گویند. از این ماده در تولید پوشاک، نی و حتی طناب نیز استفاده می‌کنند.

لایه جذب‌کننده مرکزی نوار بهداشتی

بخش مرکزی که خاصیت جذب‌کنندگی مایعات را دارد، بین لایه زیرین و لایه رویی قرار دارد. این بخش از فوم جذب‌کننده و سلولز چوب ساخته می‌شود که خاصیت جذب‌کنندگی بالایی دارد.

در برخی از انواع پدهای بهداشتی، لایه مرکزی دارای انواعی از ژل است که خاصیت جذب‌کنندگی بالایی دارند و به همین دلیل سبب قدرت جذب بیشتر پد بهداشتی می‌شوند.

لایه رویی نوار بهداشتی

این بخش از نوار بهداشتی، بیشترین تماس را با پوست شما دارد و نسبت به سایر بخش‌ها، می‌تواند تاثیر بیشتری در ایجاد حساسیت پوستی داشته باشد. در تولید لایه رویی نوار بهداشتی نیز از موادی همچون پلی اولفین‌ها، اکسید روی و پترولاتوم استفاده می‌کنند که از آن‌ها در تولید مرطوب‌کننده‌های پوست نیز استفاده می‌شود.

از آن‌جایی که جنس لایه رویی در پدهای مختلف، می‌تواند متفاوت باشد؛ افرادی که دچار حساسیت به نوار بهداشتی مشبک هستند، می‌توانند از انواعی از پدها استفاده کنند که لایه رویی آن‌ها از جنس نخ‌پنبه است. برای افرادی که خونریزی زیاد یا طولانی‌مدتی دارند؛ استفاده از نوار بهداشتی مشبک، بهترین گزینه است تا کمترین میزان تماس مایعات با پوست وجود داشته باشد. به همین دلیل، بهتر است در صورت عدم حساسیت به نوار بهداشتی مشبک، در زمان خونریزی زیاد از آن استفاده کنید.

چسب نوار بهداشتی

چسب نوار بهداشتی، در پشت پد قرار دارد و کمک می‌کند که پد، در جای خود محکم قرار بگیرد و به لباس زیر بچسبد. برخی از انواع این چسب‌ها که مورد تایید FDA نیز هستند، مشابه با چسب‌هایی هستند که برای تولید کاردستی از آن‌ها استفاده می‌شود و به‌صورت چسب مایع، چسب قطره‌ای و… وجود دارند. جالب است بدانید که حدود ۰.۷% از جوش‌ها و التهابات پوستی به دلیل حساسیت به چسب پدها است.

عطر نوار بهداشتی‌های معطر

علاوه‌بر اجزایی که توضیح دادیم، برخی از تولیدکنندگان نوار بهداشتی، ممکن است اسانس‌هایی را برای معطر کردن پدهای بهداشتی به آن‌ها اضافه کنند که پوست برخی از خانم‌ها ممکن است به این مواد شیمیایی حساسیت داشته باشد.

البته، بخش معطر در زیر هسته جاذب پدهای بهداشتی قرار می‌گیرد و کمترین تماس با پوست را دارد؛ با این‌حال، می‌تواند در صورت استفاده طولانی‌مدت با به دلیل نمناک شدن پد، سبب ایجاد حساسیت به نوار بهداشتی شود.

راه‌های بهبود و درمان حساسیت به نوار بهداشتی

حساسیت به نوار بهداشتی

نمی‌توان احتمال ایجاد حساسیت پوستی به نواربهداشتی را نادیده گرفت؛ با این‌حال، تعداد مواردی که ممکن است فردی به این حساسیت‌ها دچار شود، تقریبا نادر است. تخمین زده شده‌است که از هر دو میلیون نفری که از نوار بهداشتی استفاده می‌کنند؛ تنها یک نفر ممکن است به حساسیت دچار شود.

یکی دیگر از دلایل ایجاد حساسیت به نوار بهداشتی، به دلیل اصطکاکی است که هنگام پوشیدن پد ایجاد می‌شود. این اصطکاک سبب حساس شدن پوست و ایجاد التهاب و جوش می‌شود. به همین دلیل در فصل‌های گرم و در افرادی که بین ران‌های آن‌ها سایش ایجاد می‌شود؛ احتمال ایجاد التهاب پوستی بیشتر است.

روش‌های درمان و پیشگیری از حساسیت به نوار بهداشتی

در ادامه به چندین روش اشاره کرده‌ایم که به افرادی که مستعد حساسیت هستند، کمک می‌کند تا کمتر دچار جوش و بثورات پوستی شوند.

لباس زیر نخی و گشاد بپوشید!

بهترین جنس لباس زیر برای خانم‌ها و به‌خصوص افرادی که پوست حساسی دارند، لباس زیر نخی است که به دلیل لطافت بافت آن و همچنین جذب عرق و رطوبت اضافی، مانع از ایجاد فضای مرطوب و اصطکاک می‌شود.

نوع بافت لباس‌های نخ‌پنبه‌ای، سبب می‌شود که جریان هوا بیشتر شود و در نتیجه رطوبت اضافی در ناحیه تناسلی باقی نماند. همچنین با تهویه هوای مناسب، پوست تنفس مناسبی دارد و در نتیجه محیط تجمع باکتری‌ها و عفونت و یا ایجاد حساسیت پوستی، ایجاد نمی‌شود.

بهتر است که خانم‌ها، به‌خصوص در دورانی که از پد بهداشتی استفاده می‌کنند، از لباس زیر نخ‌پنبه استفاده کنند و به این نکته توجه کنند که لباس‌های تنگ و چسبان نپوشند تا احتمال ایجاد جوش و بثورات پوستی کمتر شود.

نوار بهداشتی مناسب پوست خود را استفاده کنید!

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در استفاده از نوار بهداشتی اهمیت دارد، انتخاب برند مناسب پد بهداشتی است تا مانع از ایجاد حساسیت شود. ممکن است افراد به مواد و ترکیباتی که در انواعی از نوار بهداشتی‌ها استفاده می‌شود، حساسیت داشته باشند. به همین دلیل تغییر نوع نوار بهداشتی و یا برند آن، می‌تواند کمک کند تا محصولی را انتخاب کنید که با پوست شما سازگار باشد.

به‌جای آن‌که فریب تبلیغات فراوان را بخورید؛ بهتر است به ویژگی‌های هر پد بهداشتی توجه کنید. انواع پدهایی که جذب بالایی دارند و ناحیه تناسلی را خشک نگه‌ می‌دارند و همچنین جنس آن‌ها، نخ‌پنبه است، برای افرادی که پوست حساس دارند، مناسب‌تر است.

از پماد مناسب برای درمان سوختگی پریودی استفاده کنید!

برای کاهش التهاب پوست و تسکین جوش‌ها، می‌توانید از پمادهایی که برای این منظور استفاده می‌شوند؛ همچون کالامین یا وازلین استفاده کنید. البته این پمادها را تنها برای بخش بیرونی ناحیه تناسلی خود استفاده کنید. اگر پس از چند روز که از نوار بهداشتی استفاده نکرده‌اید، هنوز به راش پوستی مبتلا هستید و تسکین نیافته است؛ به پزشک مراجعه کنید.

ناحیه تناسلی خود را خشک نگه دارید!

برای کاهش احتمال ایجاد عفونت یا انواع حساسیت‌ها، باید ناحیه تناسلی همواره خشک و تمیز باشد. pH مناسب این ناحیه، حدود ۳ تا ۴.۵ است که به دلیل اسیدیته اندک خود، مانع از رشد باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا می‌شود. بنابراین برای پیشگیری از حساسیت به نوار بهداشتی، سعی کنید که به خشک بودن و تمیز بودن ناحیه تناسلی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

روش‌های درمان خانگی حساسیت به نوار بهداشتی

افرادی که پوست آن‌ها به دلیل استفاده طولانی‌مدت از نوار بهداشتی، حساس شده‌است، می‌توانند برای ناحیه خارجی دستگاه تناسلی خود از برخی مواد ارگانیک استفاده کنند تا التهاب پوستی آن‌ها را کاهش دهد.

البته پیش از آن‌که این مواد را توضیح دهیم، حتما دقت کنید که به خود این مواد طبیعی حساسیت نداشته باشید. همچنین در صورتی‌که حساسیت پوست شما شدید است یا با استفاده از این مواد، بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. این مواد را تنها در ناحیه خارجی دستگاه تناسلی خود به‌کار ببرید.

استفاده از چریش

چریش نام گیاهی است که به دلیل فواید سلامتی فراوانی که دارد، شناخته می‌شود. این گیاه برگ‌هایی شبیه به تره و عطر و طعمی شبیه به والک دارد و در کوه و دشت‌های خراسان شمالی می‌روید.

در برگ‌های گیاه چریش، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی وجود دارد که تسکین التهاب و حساسیت پوستی می‌شود. برای استفاده از این گیاه، می‌توانید به آب در حال جوش درون قابلمه، حدود ۲۰ برگ چریش اضافه کنید تا درون آب بجوشند.

پس از آن‌که مدتی برگ‌ها درون آب جوشید، اجازه دهید که خنک شود و به دمای اتاق برسد. می‌توانید نواحی آسیب‌دیده و حساس‌شده را با این آب شستشو دهید تا التهاب آن کمتر شود.

استفاده از یخ

چنانچه درد و التهاب شما شدید است و نیاز دارید که به‌سرعت آن را تسکین دهید؛ به‌خصوص زمانی که التهاب شما ناشی از گرما یا اصطکاک زیاد است؛ می‌توانید از یخ استفاده کنید.

یخ به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. تنها کافی‌ست چند عدد یخ را درون یک پارچه تمیز بپیچید و آن را بر روی بخش‌هایی از پوست خود که حساس شده‌است، بکشید تا بهبود پیدا کند.

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل خواص آنتی‌باکتریال دارد و در عین حال، می‌تواند خشکی پوست را از بین ببرد. چنانچه به این روغن حساسیت ندارید، می‌توانید برای از بین بردن راش‌ و خشکی پوست، می‌توانید ابتدا ناحیه حساس‌شده را با آب سرد، تمیز بشویید و سپس به‌کمک پنبه، مقداری روغن نارگیل بر روی آن بمالید و اجازه دهید در طول شب روی پوست شما بماند.

برای از بین بردن خشکی، چنانچه صبح‌ها حمام می‌کنید؛ مجددا پس از استحمام نیز روغن نارگیل را استفاده کنید تا خشکی پوست از بین برود و التهاب آن کمتر شود.

سلامتی و بهداشت خود را اولویت قرار دهید!

حساسیت به نوار بهداشتی

همان‌طور که گفته شد، عوامل زیادی در ایجاد حساسیت به نوار بهداشتی نقش دارد. این عوامل شامل ایجاد شرایط خاص، همچون رطوبت و گرما و اصطکاک زیاد است. همچنین جنس نوار بهداشتی و مواد و ترکیباتی که در آن استفاده شده‌است نیز تاثیر زیادی در ایجاد حساسیت پوستی دارد.

بانوانی که پوست حساسی دارند، بهتر است در دوران پریود خود فعالیت‌هایی که باعث افزایش اصطکاک می‌شود را کاهش دهند و از لباس زیر گشاد و نخی استفاده کنند. همچنین برای افزایش سلامتی خود، حداکثر پس از ۶ ساعت، نوار بهداشتی خود را تعویض کنید، حتی اگر خونریزی زیادی ندارید.

انتخاب بهترین برند نوار بهداشتی که با پوست شما سازگار باشد و ایجاد حساسیت نکند، اهمیت زیادی دارد؛ به همین دلیل پیشنهاد ما به شما، این است که یک‌بار از نوار بهداشتی‌های سافتکس استفاده کنید تا تفاوت آن را احساس نمایید. برای خرید این محصول، بر روی فروشگاه سافتکس کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط